Artikel 1 – Algemene bepalingen
- De vereniging genaamd Voetbalvereniging Spaubeek, hierna te noemen ‘de vereniging’ is bij notariële akte opgericht op 25 maart 1928 en is gevestigd te Spaubeek.
- Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onverbrekelijke samenhang met de statuten van de vereniging, zoals deze laatstelijk zijn gewijzigd en geheel opnieuw vastgesteld bij notariële akte op 13 juni 1979.
Artikel 2 – Leden
a. De vereniging bestaat uit:
- pupillen en aspiranten
- junioren
- senioren
- kaderleden en overige niet-spelende leden
- ereleden
b. Pupillen zijn die leden die de leeftijd van dertien jaar nog niet hebben bereikt.
c. Junioren zijn die leden die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
d. Senioren zijn leden van achttien jaar en ouder.
Artikel 3 – Ereleden
- Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt en op voordracht van het bestuur als zodanig door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen zijn benoemd. Op ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden.
- Ereleden behouden deze titel zolang zij leven mits geen sprake is van onbehoorlijk gedrag. Indien hiervan sprake is kunnen deze leden door de algemene vergadering met tenminste 4/5 der geldig uitgebrachte stemmen worden geroyeerd.
Artikel 4 – Sponsoren en donateurs
- De vereniging kent naast leden sponsoren en donateurs.
- Sponsoren en donateurs zijn die natuurlijke of rechtspersonen die door het bestuur zijn toegelaten en die zich jegens de vereniging verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde bijdrage te storten.
- Sponsoren en donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen.
- De verplichtingen van sponsoren en donateurs kunnen op het einde van de afgesproken termijn wederzijds door opzegging worden beëindigd.
- Opzegging namens de vereniging geschiedt door de sponsorcommissie.
Artikel 5 – Het lidmaatschap
- De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de secretaris te verstrekken privacyverklaring en aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam (voluit), adres, geboortedatum en plaats, telefoonnummer, emailadres alsmede de vereniging(en) waarvoor het kandidaat-lid de laatste 5 jaren heeft gespeeld. Voor jeugdleden dient het formulier eveneens ondertekend te worden door de wettelijk vertegenwoordiger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier verstrekte gegevens door deugdelijke bewijzen worden gestaafd.
- De kosten voor de aanmelding van leden zijn voor rekening van de vereniging.
- Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten, worden aangemeld bij de KNVB.
Artikel 6 – Aanneming van leden
- Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de secretaris namens het bestuur genomen. De secretaris kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren, alsdan beslist het bestuur over het al dan niet toelaten.
- Van de toelating wordt mededeling gedaan in de bestuursvergadering.
Artikel 7 – Rechten en plichten van leden
Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten en plichten:
- Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van het huishoudelijk reglement te ontvangen.
- Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen en wedstrijden.
- Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen.
- Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
- Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend.
- Zij hebben de plicht het bestuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
- Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie.
- Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen, benevens de voorschriften van de KNVB.
Artikel 8 – Straffen
- In het algemeen zal strafbaar zijn zodanig handelen of nalaten, dat in strijd is met de wet, dan wel de statuten, reglementen en/of besluiten van organen van de vereniging, of waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
- Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de KNVB, waaronder begrepen die ten gevolge van een gele of rode kaart, worden door de vereniging betaald.
- Het bestuur is bevoegd om, met inachtneming van het beginsel van hoor en wederhoor, naast een straf welke aan een speler, grensrechter, begeleider, verzorger of ander lid wordt gegeven en door de tuchtcommissie van de KNVB wordt afgedaan, een bijkomende straf vanuit de vereniging op te leggen.
Artikel 9 – Clubkleuren
Het sporttenue van de vereniging bestaat uit:
- Shirt: Geel
- Broek: Zwart
- Kousen: Geel
Artikel 10 – Bestuur
- Het (algemeen) bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en tenminste 2 overige bestuursleden, die allen meerderjarig moeten zijn.
- Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaangaande in de statuten, elders in het huishoudelijk reglement of in andere reglementen:
- De algemene leiding van zaken;
- De uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
- Het toezicht op de naleving van de statuten en reglementen;
- Benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoeve van de vereniging.
- De algemene leiding van zaken;
- Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per maand volgens een vooraf vastgesteld rooster. Op verzoek van een bestuurslid kunnen hiernaast extra vergaderingen worden belegd.
- Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
- Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Over personen wordt schriftelijk gestemd, terwijl over zaken mondeling gestemd kan worden. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen. Geen enkel bestuurslid heeft meervoudig stemrecht. Indien een bestuurslid een tegenstrijdig belang heeft bij een besluit ziet deze af van stemmen. Hij dient dit zelf te melden.
- Het bestuur werkt volgens het principe van behoorlijk bestuur en zorgt tevens voor een aansprakelijkheidsverzekering met voldoende dekking. Het bestuur heeft geen toezichthoudend orgaan.
Artikel 11 – Het dagelijks bestuur
- De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur.
- Taken van de voorzitter:
- geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
- is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen.
- Taken van de secretaris:
- voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken digitaal te bewaren zodat deze voor alle bestuursleden toegankelijk zijn;
- zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
- zorgt voor bekendmakingen van veranderingen in de statuten en reglementen;
- voert de correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur, ondertekent alle van hem uitgaande stukken, is verplicht afschriften ervan te houden en deze evenals de ingekomen stukken digitaal te bewaren zodat deze voor alle bestuursleden toegankelijk zijn;
- Taken van de penningmeester:
- beheert de gelden van de vereniging, zorgt ervoor dat de gelden worden gebruikt conform de doelstelling van de vereniging en zorgt voor de boekhouding en een investeringsplan (reservering van gelden op basis van de planning van groot onderhoud);
- zorgt voor het innen van de aan de vereniging toekomende gelden en draagt zorg voor alle door het bestuur en de algemene vergadering goedgekeurde uitgaven, indien de uitgaven meer bedragen dan € 3.000 dient een betaalbewijs overlegd te worden aan de overige bestuursleden;
- brengt in de algemene vergadering verslag uit van de financiële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelopen verenigingsjaar en een begroting voor het komende verenigingsjaar.
- beheert de gelden van de vereniging, zorgt ervoor dat de gelden worden gebruikt conform de doelstelling van de vereniging en zorgt voor de boekhouding en een investeringsplan (reservering van gelden op basis van de planning van groot onderhoud);
Artikel 12 – Bestuursverkiezing
- Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn verkiezing af.
- De namen van de aftredende bestuursleden, alsmede van de door het bestuur gestelde kandidaten dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de jaarlijkse algemene ledenvergadering waarin de bestuursverkiezing aan de orde is.
In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure. - Een kandidaatstelling door stemgerechtigde leden dient schriftelijk bij de secretaris aangemeld te worden onder vermelding van de functie die hij in het bestuur ambieert. Er is nooit sprake van een bindende voordracht.
- Nieuwe bestuursleden worden door de overige bestuursleden op de hoogte gebracht van alle van belang zijnde zaken en afspraken. De secretaris zorgt voor een juiste inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 13 – Kascommissie
- Conform artikel 16 van de statuten worden door de algemene ledenvergadering de leden van de kascommissie benoemd.
- De kascommissie bestaat uit drie leden.
- De kascommissie houdt toezicht op het beheer van de penningmeester. Zij is gehouden tenminste éénmaal per jaar de boeken en bescheiden van de penningmeester na te zien. Van de uitkomst van dit onderzoek wordt verslag uitgebracht aan het bestuur.
- Indien de kascommissie gronden aanwezig acht om de penningmeester te dechargeren zal zij een betreffend voorstel doen aan de algemene vergadering. De kascommissie is bevoegd aan het bestuur voorstellen betreffende het financiële beheer te doen.
Artikel 14 – Overige commissies
- Behoudens de algemene vergadering kan het bestuur slechts commissies instellen, de benoeming en ontslag van de leden ervan en de werkwijze van die commissies regelen, voor zover dit ligt binnen het taakgebied van het bestuur.
- Er zijn vier vaste commissies, te weten:
- jeugdcommissie
- sponsorcommissie
- activiteitencommissie
- materialen- en terreinencommissie
- jeugdcommissie
- De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor onbepaalde tijd.
- Bij het besluit tot instelling van een commissie worden de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie in een instructie vastgelegd. Deze instructie wordt beschouwd als een onlosmakelijk deel van het huishoudelijk reglement.
- Elke commissie rapporteert tenminste één keer per kalenderjaar over de voortgang van zijn werkzaamheden aan het bestuur en is verantwoording aan het bestuur schuldig.
- Een commissie vergadert zo dikwijls de voorzitter of tenminste twee leden van de commissie dit wenselijk achten.
Artikel 15 – Contributie
- De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergadering jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
- Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
- Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
Artikel 16 – Kostenvergoedingen
Het bestuur is bevoegd om aan de leden die in wedstrijden uitkomen of aan trainingen deelnemen de noodzakelijk gemaakte kosten van vervoer en verblijf te vergoeden, zulks volgens jaarlijks door de KNVB vast te stellen normen en voorwaarden.
Artikel 17 – Gebouwen van de vereniging
- De vereniging draagt generlei verantwoordelijkheid voor de eigendommen van welke aard ook, van leden en derden in de gebouwen aanwezig.
- Het clubhuis is gedurende door het bestuur aan te wijzen uren voor de leden toegankelijk. Van deze regeling wordt aan de leden mededeling gedaan.
- Het bestuur is bevoegd, één of meer voor gebruik van de leden bestemde lokalen van de vereniging, voor bijzondere doeleinden te reserveren. Bij gebruikmaking van deze bevoegdheid geschiedt daarvan tijdige mededeling aan de leden.
Artikel 18 – Wedstrijden
- De spelers zullen op een door het bestuur te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de teams in kennis worden gesteld. Bij verhindering is iedere speler verplicht tenminste 24 uur van tevoren dit onder opgaaf van reden te melden aan de leider en/of aanvoerder van het desbetreffende team.
- Bij wedstrijden zal zo mogelijk ieder team vergezeld zijn van een leider, aan te wijzen door het bestuur. De leider is de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij rapporteert onregelmatigheden aan het bestuur.
- Leden die aan wedstrijden deelnemen dienen in de voorgeschreven kleding te verschijnen.
- De spelers van een team zijn in beginsel gehouden tijdens wedstrijden te handelen volgens de aanwijzing van de aanvoerder en de leider.
- Het bestuur is bevoegd namens de vereniging wedstrijden uit te schrijven en de vereniging te doen inschrijven als deelneemster aan door andere personen georganiseerde wedstrijden, waarvoor door de KNVB toestemming is verleend.
- Van het behalen van prijzen, kampioenstitels of premies door een elftal en/of leden, die de vereniging op enige wedstrijd vertegenwoordigen, geschiedt aantekening in een daartoe bestemd geschrift. Bedoelde prijzen en premies zijn eigendom van de vereniging en komen aan de vereniging ten goede.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid van de leden
- Ieder der leden is aansprakelijk voor de door hem aan de eigendommen van de vereniging aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroorzaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrokkene(n) wordt aangetoond.
- Voor de kosten die gepaard gaan met de afdoening van strafzaken e.d. door de KNVB kunnen de leden niet aansprakelijk worden gesteld.
Artikel 20 – Sponsoring
Het bestuur kan richtlijnen opstellen voor het aangaan van sponsorcontracten. De sponsorcommissie is verantwoordelijk voor het aangaan en opstellen van sponsorcontracten en informeert het bestuur periodiek over haar werkzaamheden.
Artikel 21 – Wijziging van het huishoudelijk reglement
- Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
- Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
- Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering waarin tenminste 2/3 van de leden aanwezig is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerderheid van 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.
Artikel 22 – Slotbepalingen
- Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement.
- Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
- Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen nadat de tekst bekend gemaakt is.
Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging de dato 17 september 2021.
Namens het bestuur van de vereniging.
De voorzitter: De secretaris: