Interview sponsor van de maand: Zonnewarm

,

Zonnewarm? In Spaubeek? Waar gaat het hier over, hoe zit dat dan? Zo stellen mensen veel vragen. Enfin; de hoogste tijd om één van de vele sponsoren van de VV Spaubeek nader aan u voor te stellen. Waar we enkele weken geleden op onze sponsoravond mogelijkheden om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen bespraken, is dit ook een bedrijf met een product om eens over na te denken.

Wie is de man of vrouw achter Zonnewarm?
Ik zit aan de koffie bij Wim Terwint in zijn huis annex showroom, maar daarover later meer, in de Vermeerstraat in Spaubeek.
Wim woont al zijn hele leven in Spaubeek en komt uit een bekende familie. Iedereen kent Rob Terwint en laat dat nu zijn neef zijn. Wim werkt bij Sabic en, iets concreter, op de NAK 3. Wim heeft de nieuwe accommodatie van onze club in de BMV aangegrepen om sponsor te worden. Daar zij we hem zeer erkentelijk voor.

Hoe is je bedrijf ontstaan?
“Een goede vriend van mij had destijds een gedeelte van zijn kelder omgebouwd tot “mancave”. Toen dacht ik : wat hij kan , kan ik ook en zo  heb ik van mijn garage een mancave gemaakt”, zo steekt Wim van wal. “En daar had ik een verwarming voor nodig, maar ik had geen zin om met buizen en een radiator aan de gang te gaan. Ik had daar een airco geïnstalleerd om zowel te kunnen koelen als verwarmen, maar dat verwarmen én het geluid van een airco vond ik tegenvallen. Toen ben ik bij een infroodpaneel uitgekomen en dat ook gekocht. Toch beviel dit ook niet helemaal. De verwachtingen die mij voorgespiegeld waren door de verkoper kwamen niet uit. Het opwarmen van de ruimte duurde erg lang en eigenlijk werd het niet echt behaaglijk warm. Ik dacht; dat moet toch anders kunnen. Ik kwam in contact met de importeur van die panelen en die is komen kijken hier en heeft aanpassingen doorgevoerd en vanaf dat moment had ik wat ik wilde hebben”.

Direct na het overlijden van mijn vrouw ben ik parttime gaan werken omdat ik ook de zorg voor mijn dochter had. Ik had best wel wat vrije tijd over en zo kon ik heel langzaam in de wereld van het ondernemen binnen wandelen, heb ik me goed geïnformeerd en veel zaken uitgezocht en zo heb ik in 2012 Zonnewarm opgericht”.

Vertel eens iets over je bedrijf?
“Zonnewarm levert infraroodpanelen van het  merk Sunnyheat. Dit is een Duits bedrijf dat hoge kwaliteitseisen stelt aan hun producten. De panelen zijn gemaakt van gehard glas en hebben een verwachte levensduur van 20 tot 25 jaar. Mensen die geïnteresseerd zijn in infrarood-panelen nodig ik bij mij thuis uit om kennis te maken met het product”. Wim zegt dat mensen moeten ervaren hoe de panelen werken. Infraroodstraling levert namelijk een stralingswarmte (vergelijkbaar met zonnestralen op je huid) en verwarmt ook de objecten in de ruimte. Een lederen bank is in de winterperiode koel, maar met een infraroodpaneel in de buurt een heel stuk minder koel. De lucht wordt niet verwarmd en dat is een duidelijk verschil met andere verwarmingssystemen.

Wim gebruikt dus zijn huis als showroom. Mensen kunnen bij hem aan de keukentafel of voor de tv in de woonkamer ervaren hoe deze vorm van verwarmen is. Hij neemt hier bewust de tijd voor. Ook gaat hij altijd ter plekke bij de mensen thuis kijken wat er nodig is aan panelen en om zijn volledig toegespitst advies te kunnen geven. En dat levert hem ook contacten op in verre oorden. Zo heeft hij een keer klanten in Portugal ondersteund in de aanschaf. Via mail, telefoon en camera adviseert hij aan de hand van geleverde foto’s en tekeningen van het huis.  Panelen worden rechtstreeks vanaf de fabriek opgestuurd en bij projecten in de buurt levert Wim de panelen persoonlijk af.

De bovenstaande foto is een voorbeeld van een infraroodspiegel als hoofdverwarming in gebruik in een badkamer.

Zoals al wel duidelijk is, gaat het hier om een product waarover je goed geadviseerd moet worden. Wim is door eigen speurwerk, vergelijkingen  en ervaring nu dé adviseur die je hiervoor nodig hebt. Iedere ruimte is anders en ook ieder mens heeft zijn of haar voorkeuren. ADVIES, EERLIJK en KWALITEIT staan bij Wim met hoofdletters geschreven en benoemd als noodzakelijke factoren om tevreden klanten te hebben.

Met de hoge energieprijzen van de laatste jaren merkt Wim duidelijk dat er meer vragen komen over verwarmen met infrarood en zo krijgt hij ook de vraag over een terugverdientijd. “Die is er niet”, zo zegt hij. “Dit is een verwarmingssysteem, geschikt voor hoofdverwarming en uiteraard ook als bijverwarming. Wel is deze vorm van verwarmen een goed alternatief”. En om dat nu uit te zoeken en te kunnen gebruiken in zijn advisering aan klanten heeft Wim in de afgelopen jaren zijn eigen energieverbruik compleet in beeld gebracht door met zijn “stookgedrag” te wisselen. Zo heeft hij een jaar alléén op alleen airco’s verwarmd, een jaar op alléén panelen en een jaar in een combi van airco en panelen. Die kostenvergelijking kan hij nu maken.

Wim laat me enkele panelen zien en vertelt wat er allemaal mee mogelijk is. Dat is zodanig veel, dat dit te ver gaat om in dit interview door te geven. Wel belangrijk om te vermelden is dat de panelen eenvoudig te monteren zijn, ieder paneel ook nog eens apart in temperatuur te stellen is en dat een belangrijk punt de stroomvoorziening is. Hiervoor adviseert Wim om altijd een elektricien in te schakelen.

De panelen op de onderstaande foto zijn de hoofdverwarming in een woonkamer waar vroeger luchtverwarming toegepast werd

Wat zijn wij vergeten in het interview?

“Ik denk dat alles wel gezegd is”, zo zegt Wim. “Ik nodig de mensen uit om contact met mij op te nemen of op de website informatie op te halen. Maar ik moet je nog iets laten zien!”. Hij neemt me mee naar de mancave waar het allemaal mee begon en dat is echt een plaatje.  Ik kan me heel goed voorstellen dat graag in die ruimte bent…..waar het overigens ook behaaglijk warm aanvoelt.

Wim, dank voor dit mooie inkijkje in je bedrijf!

Zonnewarm
Wim Terwint