Een lang seizoen

·

Afgelopen zondagmiddag was het een drukte van belang in Spaubeek. Niet alleen vanwege de jaarlijkse garage sale die op sommige momenten verkeersaders liet dichtslibben, maar ook vanwege de seizoensafsluiting op ons sportcomplex. Maar liefst vier elftallen speelden thuis en boekten wisselende resultaten.

Ons vierde elftal knijpt na een gekortwiekt seizoen de remmen dicht. Dat geldt min of meer ook voor ons tweede elftal. Het gelijkspel tegen laagvlieger VV Eijsden (en met name het verlies van VV Scharn) betekent dat ze als vijfde eindigen in de eindstand na de winterstop.

VV Spaubeek 2: Pitt van Mierlo neemt het doel van VV Eijsden onder vuur

Ons derde elftal boekt een eclatante 7-1 overwinning op het reserve-elftal van RKUVC en heeft dinsdagavond onder grote publieke belangstelling voor het tweede opeenvolgende seizoen de titel gegrepen.

VV Spaubeek 3: En ook die bal gaat erin!

Maar het is ook druk vanwege de toestroom van spelers en supporters van SV Haslou. De koploper uit Elsloo is vrij (vanwege een oneven aantal teams in de 3e Klasse A) en is nieuwsgierig hoe haar grootste concurrent het er vanaf brengt.

Tijdens de eerste helft zien ze tandenknarsend aan dat VV Spaubeek de wedstrijd controleert en twee fouten koel afstraft. Ruststand 2-0.

Erik Meijers heeft de score verdubbeld

Maar na rust draait de score 180 graden om. FC Maasgouw komt vanuit het niets op 2-1 en krijgt plotseling de geest. Onder aanvoering van technische staf die kan bogen op ervaringen in het profvoetbal komen de Midden-Limburgers op gelijke hoogte en trekken het laken in de slotfase naar zich toe.

De 2-3 nederlaag zorgt ervoor dat de spelers teleurgesteld de kleedkamer opzoeken en zich op dat moment niet realiseren dat ze bezig zijn aan een uiterst succesvolseizoen.

Een seizoen dat zeker nog niet ten einde is, want vanmiddag staat het laatste competitieduel op de rol. In het zuidelijkste puntje van de 3e Klasse A is SVME de gastheer. Het elftal van trainer Tom Bovens speelt nog twee wedstrijden, maar kan zich niet meer veilig spelen.

Daar zag het aan het begin van het seizoen niet naar uit, want na vier speelrondes staat het elftal in de top van de rangschikking.

26 Februari 2023: Stan Solberg kopt VV Spaubeek naar de overwinning tegen SVME

Vervolgens gaat het bergafwaarts met de Groen-Witten, waarbij de 9-2 nederlaag van vorige week bij Lindenheuvel-Heidebloem-Combinatie ongetwijfeld het voorlopige dieptepunt is. Door het verlies en de winst van FC Maasgouw in Spaubeek is het gat met de veilige achtste plek inmiddels zeven punten.

Twee winstpartijen zorgt ervoor dat de uitgangspositie voor de nacompetitie nadrukkelijk verandert, maar dat geldt voor het elftal van Mike Zwartjes eveneens. En daarop ligt de focus.

VV Spaubeek telt 47 punten en er is veel aan gelegen de kaap van de 50 punten te ronden. Het zal ervoor zorgen dat we kunnen terugkijken op een buitengewoon geslaagd seizoen, al zal 50 punten hoogstwaarschijnlijk niet volstaan om de titel te grijpen.

Hoogstwaarschijnlijk geen titel, maar wel een periodekampioenschap, behaald tegen de tegenstander van vanmiddag

Na het duel van vanmiddag zit de competitie er voor ons eerste elftal op, maar de 3e Klasse A gaat nog één weekend door. De laatste speelronde is VV Spaubeek vrij en kan zich zodoende in alle rust gaat voorbereiden op de nacompetitie.

Hoe die nacompetitie eruit gaat zien in op dit moment nog onduidelijk. In de 3e Klasse B zijn de kaarten nog niet geschud en hetzelfde kan worden gezegd over de 2e Klasse F.

Maar vooraleer we ons richten op andere clubs ligt de focus vooralsnog op het 24e competitieduel in Eijsden-Mariadorp. En gezien de omstandigheden wordt het nog een hele klus om daar de negende (!) overwinning buitenshuis te grijpen.