Castelijn Fashion & Demin heeft onlangs een nieuw sponsor contractafgesloten met onze vereniging. De Beekse mode zaak verbindt zich voormaar liefst 5 jaar aan onze voetbalclub. Castelijn is inmiddels meer dan 60jaar een toonaangevende modezaak in Limburg. Reden genoeg dus om eensnader kennis te maken met de succesvolle ondernemer Geert-Jan Castelijnen zijn winkel. Voor de maand juni mag Castelijn Fashion & Demin zichsponsor van de maand noemen.
Kunt u iets vertellen over de geschiedenis van Castelijn Fashion & Demin?
“In 1953 heeft mijn vader Frans Castelijn zijn eerste winkel geopend in Roermond. In 1968 is er een winkel inSittard gestart, in 1978 in Geleen en later in 1990 ook in Beek. De modezaak voerde tot 1985 de naam Castexhierna werd dit Castelijn. Vanaf 1995 ben ik de eigenaar van de vestiging in Beek en dit doe ik samen met mijnvrouw José. Natuurlijk is er in die jaren veel veranderd toch is en blijft Castelijn een echt familiebedrijf”.
Wat is de huidige situatie?
“Mijn broer is de eigenaar van de winkel in Sittard. De winkel in Geleen is gesloten en sinds 2011 is de winkelin Roermond overgegaan in een winkel van State of Art. Zakelijk werken mijn broer en ik niet echt samen hetzijn dan ook twee afzonderlijke winkels. In Beek zijn wij sinds 1999 ook damesmode gaan aanbieden. In 2009hebben wij de winkeloppervlakte verdubbeld waardoor wij een zeer groot assortiment hebben. Wij richten onsmet de jeansafdeling nu ook nadrukkelijk op jongeren”.
Hoe zou u modezaak Castelijn in Beek het best kunnen omschrijven?
“Wij hebben diverse ingrediënten want wij bieden vele stijlen en merken aan. Wij zoeken voor iedere klant meenaar zijn persoonlijke stijl. Onze kracht is om te herkennen wat een klant echt wil en hier op in te spelen. Doorons brede assortiment kunnen wij voor iedere klant maatwerk leveren.
Be You is dan ook ons motto”.
U bent als ondernemer erg actief en uw modezaak wordt goed gevonden door de inwoners van Beek endaar buiten. Wat is uw geheim?
“Onze gemoedelijke en servicegerichte sfeer beantwoord precies aan de huidige behoefte van het winkelendpubliek. Alleen ons brede aanbod volstaat niet, het begrip funshoppen heeft zijn intrede gedaan. Onzepersoonlijke benadering gericht op vertrouwen spreekt de klanten aan. Ook de grote van de winkel is prettigwant je kunt anoniem rondlopen als je dat wilt. Het gratis parkeren op de markt van Beek is uiteraard ook eenpluspunt”.
Hoe ziet uw personeelsbestand eruit?
“Wij hebben 22 personeelsleden waarvan de meeste verkopers. Dit zijn hoofdzakelijk dames die veelal parttimewerken. Op de demin afdeling hebben wij 2 jongere personeelsleden aansluitend op de doelgroep. Naast het personeel in de winkel hebben wij 1 vaste medewerker in het atelier en 1 in het magazijn werken, daarnaasthebben wij nog 1 medewerker voor de financiële administratie. De meeste personeelsleden zijn al lang bij ons indienst dus ik denk dat wij goed voor ons personeel zijn haha. Voor de klanten is een herkenbaar gezicht ookwenselijk”.

Wat vind u het leukste aan het vak?
“Nou de uitdaging blijft want hoe goed je het nu ook doet over een half jaar kan de mode weer geheel anderszijn. De inkoop doen wij ongeveer een half jaar voor het seizoen en dat is vrij lastig. Je hebt bijvoorbeeld temaken met weersinvloeden. Buiten al onze taken als bedrijfslijders helpen mijn vrouw en ik ook graag zelf meein de winkel, het klantcontact vinden wij beide erg prettig”.
Castelijn is heel actief met sponsoring wat hoopt u hier mee te bereiken?
“Wij zijn heel dankbaar dat wij in Beek zo’n winkel hebben kunnen neerzetten. Zeker 25% van onze klantenkomt uit de gemeente Beek. Wij maken een groei door maar dat hebben wij ook aan Beek te danken daarommoet je altijd zorgen voor betrokkenheid met je achterban. Op den duur gaan klanten jou ook succes gunnen.
Wij sponsoren op dit moment de vier amateur voetbalclubs in de gemeente Beek en daarnaast ook BFC en deLions. Dankzij sponsoring kom je echt met mensen in gesprek en bij een vereniging binnen hierdoor kun je ooklaten zien wij je bent”.
Een andere vorm van klantenbinding zijn de bijzondere acties die jullie regelmatig organiseren, kunt u hier iets over vertellen?
“Wij proberen op verschillende manieren bij klanten onder de aandacht te komen. Deze activiteiten zijn niet echtreclame maar meer een middel om te laten zien dat er veel te doen is bij Castelijn. Een aantal voorbeelden vandit soort activiteiten zijn; modeshows, wijnproeverij, apple store in onze winkel, metamorfoses en tasty sunday”.

U sponsort Roda JC en 4 amateur voetbalclubs wat is uw link met voetbal?
“Ik heb zelf alleen in de jeugd gespeeld bij KFC Horn maar ik ben daarna overgestapt naar het volleybal. Hetvoetbal volg ik wel en dan met name de eredivisie en de Jupiler League. Ook kijk ik iedere maandag direct in dekrant naar de uitslagen van de vier Beekse clubs. Het lukt niet om zelf wedstrijden te gaan kijken op zondagwant dit is mijn enige vrije dag en dan maak ik tijd voor andere zaken”.
Wat doet u dan zoal op de zondag?
“Nou dan gaat er veel tijd naar mijn gezin. Jose en ik hebben twee kinderen waarvan de jongste, een jongen, nogbij ons woont in Horn. Onze dochter is getrouwd en heeft één kind . Mijn dochter en haar man werken beide inde winkel. Naast tijd voor mijn gezin en ons kleinkind wil ik op zondag ook nog wel eens gaan golfen. Dit doeik eigenlijk te weinig waardoor mijn handicap niet al te best is”.
En dan bent u naast dit drukke leven ook nog heel actief binnen verenigingen en comités…
“Ja dat klopt inderdaad. Tot afgelopen jaar was ik de voorzitter van de winkeliersvereniging van Beek. Ik benactief binnen het Beeker evenementen comité als is dit wel mijn laatste jaar. En daarnaast ben ik ook nogbestuurslid van MKB Westelijke Mijnstreek. Ik ben namelijk van mening dat als je kritisch bent je er ook zelfenergie in moet steken. Daarbij is een goed contact met de Gemeente van groot belang. Als het de gemeentegoed gaat, gaat het ons ook goed en andersom. Beek vind ik een bijzonder dorp in Nederland en ‘Beleef inBeek’ een passend uithangbord”.
